Inlines träning

Inledning

Det kan vara jobbigt med inlines träning men det ger i gengäld mycket glädje. Att transportera sig med inlines går snabbt. Det är ett sätt att få in vardagsträning (liksom cykel). Dessutom är det roligt.

En allsidig träning

inlines träning i grupp
Träningen är mycket effektiv och du konsumerar mycket energi. Träningsformen ger kondition, styrka och balans. Ländrygg, rumpa och ben får en riktig genomkörare. Med inlines träning undviker du överbelastning och skador på lederna. Inlines träning är mycket bra för konditionen eftersom många stora muskelgrupper är involverade. Om du brukar stavar, när du åker, involveras också armar och mage. Tyvärr försvinner den stora frihetskänslan vid användning av stavar. Om du anstränger dig hårt så förbränner du många kalorier. Dessutom får du bra balans och bättre koordination. Det är bra att vara vältränad i coren (magen och ländryggen). Eftersom inlines träning belastar coren.

Till din inlines träning -fitness inlines damOutnorth har bra erbjudanden på fitness inlines.

Lite säkerhet

Skaderisken är låg. Hjulen klarar de flesta ojämnheter. Du faller inte av att en sten har fastnat. Du bör använda hjälm, armbågsskydd, handledsskydd och knäskydd.

    Det finns olika sätt att bromsa:

  • Använda bromsklotsen
  • Genom att ha en skridsko tvärställd bakom sig och ”släpa” den efter(T-broms). Tyvärr ganska svårt och sliter hårt på hjulen.
  • Stora slalomsvängar (kräver rejält med utrymme).
  • Ploga ned med brett mellan benen och med svagt vridna inlines inåt.
  • Dämpa sig mot en vägg eller stolpe.
  • Mindre halva slalomsvängar men med ett ben i taget (svårt).

3 Ways to Stop on Rollerblades

Min inlines träning

Om du kan åka skridskor på is så kan du också åka inlines. Det kan vara lite mer problematiskt att stanna bara. Inlines går relativt lätt att lära sig. Jag brukar köra inlines i intervaller. Jag kör 5-10 min i högt tempo med mycket cirklar och översteg. Därefter vilar jag en stund och tar något att dricka (gärna aminosyror för extra energi). Sen kör jag vidare. Jag brukar åka på en skolgård. Fördelen är ju att man slipper trafik och det är stora ytor. Ibland kör jag 30-40 min på distans. Då åker jag inlines på cykelvägar. Efter träningen blir det en protein shake för maximal återhämtning och muskeluppbyggnad.

aminosyror för inlines träning
Aminosyror ger extra energi under träningen och finns billigt på Gymgrossisten.

Whey protein för inlines träningProtein är bra efter träningen och finns billigt på Gymgrossisten.